gurbetler zulmetinde nur-u imân ve feyz-i Kur'ân ve lütf-u Rahman'dan gelen bir nur-u tesellinin beyanıyla o sırrı tefsir ediyor. Bu mektup en katı kalbi de ağlattıracak derecede rikkatlidir. Ve en me'yus ve mükedder kalbi dahi ferahlandıracak derecede nurludur.
YEDİNCİ MEKTUP:.... 23-24
Münâfıkların ittihamından berâet-i nebeviye hakkında gelen
مَا كَانَ مُحَمَّدٌ اَبَۤا اَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَلٰكِنْ رَسُولَ اللهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّنَ * 3
فَلَمَّا قَضَى زَيْدٌ مِنْهَا وَطَرًا زَوَّجْنَاكَهَا لِكَيْلاَ يَكُونَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فِۤى اَزْوَاجِ اَدْعِيَۤائِهِمْ * 4
âyetlerinin mühim bir sırrını tefsir ediyor. Resûl-i Ekrem aleyhissalâtü vesselâmın kesret-i izdivacı nefsâni olmadığını; belki akvâl ve ef'âli gibi, ahvâl ve etvârından tezahür eden ahkâm-ı şeriata vâsıta olmak için hususi dairesinde ziyade şakirtleri bulunması için olduğunu ve Hazret-i Zeynep'i tezevvücü, sırf bir emr-i İlâhi ve Kader-i Rabbani ile olduğunu beyan ediyor. Eski zaman münafıkları gibi, yeni zaman zındıklarının tenkitlerini kat'i bir sûrette kırıyor.
SEKİZİNCİ MEKTUP: .... 25-26
فَاللهُ خَيْرٌحَافِظًا وَهُوَ اَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ 5 diyen Hazret-i Yakup aleyhisselâmın Hazret-i Yûsuf aleyhisselâma karşı hissiyatı; aşk olmadığını, belki ulvi bir mertebe-i şefkat olduğunu ve şefkat aşktan çok yüksek ve keskin